Sivut

enari.tauk@gmail.com

tiistai 22. marraskuuta 2011

Koh Samui

Viivyimme Koh Samuilla neljä päivää. Samui oli ensimmäiset kaksi päivää sateinen, joten emme tehneet paljon mitään. Vain pieniä kävelyjä lähiympäristöön ja välillä syömässä. Kolmantena päivänä vuokrasimme mopon jä lähdimme metsästämään nähtävyyksiä. Ensimmäisenä suuntasimme kohti Khunaramin temppeliä, jossa itse nähtävyys oli lasivitriiniin asetettu erään munkin muumioitunut ruumis. Tämä oli taas joku Enarin innostus, mitä en itse ihan täysin ymmärtänyt. Samalta se näytti kuin kuvissakin, ei minun välttämättä olisi tarvinnut mennä sitä paikan päälle todistamaan, mutta temppeleitä on aina kiva katsella. ;D

Temppeliltä suunnattiin sitten maahanmuuttovirastoon hakemaan lisää aikaa viisumiin. Oli kyllä älyttömän helppo tapa saada pidennystä turistiviisumiin. Täytettiin pari lappua ja odoteltiin 45 minuuttia. Näin lätkähti leima kuukauden pidennyksestä, ei paha!

Takaisin päin tultaessa oli tarkotus käydä katsahtamassa joku saaren monista vesiputouksista, mutta ei sitten löydetty niitä mitä oltaisiin haluttu mennä katsomaan, joten siihen jäi se homma. Sen sijaan käytiin perhosfarmilla. Ulos rakennettu verkkokyhäelmä kuhisi suuria, kauniita ja  eri lajisia perhosia. Tämä vihdoinkin mahdollisti sen, että saatiin rauhassa kuvata näitä siivekkäitä olentoja.

Perhosten jälkeen mentiin ihmettelemään käärmeitä käärmefarmille, jossa pääsimme myös seuraamaan käärmeshowta, jota emme aluksi aikoneet mennä katsomaan. Ennakko-odotuksista huolimatta show oli kylläkin ihan viihdyttävä. Tosin en väitä etteikö esiintyjällä ja vähäisellä yleisöllä olisi ollut osuutta asiaan. Kobrat pitivät ihan mielettömään kovaa meteliä ja yksi jo meinasi hyökätä kimppuumme (lasin läpi) ennenkuin pääsimme edes näytössaliin asti. Kyseisellä farmilla oli myös kaksi krokotiilia ja muutama varaani joita oli myös mielenkiintoista seurata. Oli hauska havaita, etteivät käärmeet aiheuttaneet minussa itsessäni minkäänlaisia inhon tai pelon tuntemuksia. Aina oppii uutta, myös itsestään.

Paluumatkalla käytiin myös toista muumiota ihmettelemässä. Tässä temppelissä oli munkki, joka sitoi nauhat käsiimme ja antoi meille siunauksensa (tai miksi kyseistä toimitusta sitten thaimaassa kutsutaankin). Kokemus ei ollut ainakaan omalta kohdaltani mitenkään valaiseva, mutta tuntui kuitenkin hyvältä saada taas palanen toisesta kulttuurista.

Viimeisenä päivänä kävimme skootterilla katsastamassa saaren suurinta nähtävyyttä, eli tietenki Big Buddhaa. Matkalla oli tarkoitus käydä myös krokotiilifarmilla, mutta skippasimme tämän, koska paikan päällä myytiin vain show-paketteja eikä mitään erillistä sisäänpääsymaksua ollut. Suuri kullattu buddha pilkisti mäen harjanteelta. Sinne johtivat portaat ja se oli nimensä mukaisesti suuri. En kuitenkaan taaskaan kokenut uskonnollista valaistumista, joten en myöskään kokenut mitään muita huippufiiliksiä katsellessani suurta kullattua ihmishahmoa, joka muistutti hieman vapun foliopalloja.

Kävimme myös thaimaalaiseen tapaan Ranskasta kopioidussa Moulin rouge kabaret baarissa katsomassa myös hyvin thaimaalaiseen tapaan ladyboy:den esittämää kabaret showta. Tämä oli meille molemmille ensimmäinen kokemus kabareesta ja ainakin omassa kehossani aiheutti vaikutuksen väristyksiä. Koko show oli mukaansa tempaava ja hyvin nautittava kokemus, jota ehdottomasti suosittelen kaikille Thaimaassa matkustaville.

PS. Hotelli Baan rom mai:n henkilökunta oli mukava ja paikka muutenkin viihtyisä, saari/ranta liian meluisa, viereisen ravintolamme (T.P. Guesthousen ravintola) työntekijät huijasivat meiltä rahaa. :(