Sivut

enari.tauk@gmail.com

sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Viking Cave
Pääsimme sitten lähtemään koko päivän snorklausreissulle viimeisenä päivänä Phi Phillä. Koko retki kustansi 550 bahtia per henkilö ja sisälsi ruuat ja vedet. Vierailimme muunmuassa The Beach elokuvan kuvauspaikalla (Maya bay), missä ei tosin ollut paljon mitään nähtävää, koska paikka kuhisi turisteja, minkä vuoksi sieltä ei edes kovin järkeviä kuvia saanut. Kävimme myös katsahtamassa pajon mainostetun Viikinkiluolan, mutta eipä se paljon millekkään näyttänyt siitä suuaukon vierestä, minne vene meidät vei.  Pysähdyimme useassa pisteessä ihmettelemässä vedenalaista maailmaa. Bongasipa Enari tappavan myrkyllisen merikäärmeenkin siinä sivussa. Pysähdyimme myös Sharkpointille snorklailemaan, mutta pettymykseksemme yhtään haita ei näkynyt. Apinoita sentään päästiin ihailemaan, vaikka niitäkin jouduttiin kahdesta paikasta hakemaan. Reissu oli kuitenkin kaiken kaikkiaan onnistunut. Meri, auringonlasku, mahtavat maisemat ja rennon puoleinen musiikki antoivat retkellemme loppusilauksen. Ja sitten vielä jotkut hullut akat hyppivät kalliolta. ;D

The Beach

Koh Lanta

Phi Philtä matkasimme Koh Lantalle, missä vierailimme neljä päivää. Lanta oli ehkä kaikkein hiljaisin paikka, missä olemme olleet. Sopii hyvin niille ketkä haluavat lomallaan karkuun kiireitä. Saari oli paljon Koh Changin kaltainen, vaikka tosiasiassa Chang on tähän aikaan vuodesta paljon vilkkaampi kuin millaisena me siihen tutustuimme. Se vähä, mitä me paikkaa pääsimme mopolla katsastamaan oli melko autiota. Mopon vuokraus Lantalla on melkein välttämätöntä, jos siellä haluaa jotain nähdä, eikä halua tapella taxikuskien kanssa.  Lantalla oli kuitenkin paljon hotelleja, vaikka muuta tarjontaa ei oikeastaan ollutkaan. Jos hakee täydellistä rentoutumista, kannattaa ehdottomasti matkata Lantan lähisaarille, joissa on aivan muutama hotelli ja luultavasti säästetään sähköä sulkemalla kokonaan yöksi. Näitä saaria ympäröi lisäksi paljon kirkkaampi vesi ja kaunis miltei koskematon luonto.

Kaksi päivää olimme Lantalla kaksin ja keskityimme vaan rentoutumaan. Hieman kiertelimme mopolla katselemassa miltä saari näyttää ja istuskelimme iltaisin rannalla ihailemassa valtavia lepakoita kuun valossa.

Kolmantena päivänä isukki tuli myös katsahtamaan Lantan maisemia Phuketista. Viimeisenä päivänä lähdimme kaikki kolme yhdessä snorklailemaan buukkaamallemme neljän saaren retkelle. Tästä retkestä maksoimme 900 bahtia naamaa kohden. Retken varrella pysähdyimme kaksi kertaa snorklausta varten, yhden kerran rannalle ruokailemaan ja yhden kerran Emerald luolalle, jonka läpi uimme laguunille, jonne ei muuta reittiä päässyt. Uiminen pimeässä luolassa oli ihanan jännittävää, hieman pelottavaakin, mutta kun valo alkoi pilkottaa luolan toisessa päässä tunne oli kuin olisimme saapuneet luvattuun maahan tai suoraan "Sinisen laguunin" kuvauspaikalle. Luolan päässä paljastui pieni hiekkaranta ja vehreän kasvillisuuden ja kallion ympäröimä notkelma. Aivan kuin olisi seissyt nukkuvan tulivuoren pohjalla.

Emerald Cave

Näimme retkellä muutamia suuria, kauniita ja värikkäitä meritähtiä, merivuokkojen muoodostamia vedenalaisia "niittyjä" sekä uskomattomia meren maisemia ja eläimiä. Aallokkoinen laivamatka sai minut voimaan hieman pahoin, mutta nautin silti aaltojen pärskyttämästä lämpimästä vedestä, joka auringon laskiessa kuitenkin sai hieman palelemaan. Tämäkin retki oli kaikkiaan onnistunut ja hintansa väärti.

Meidän beach Lantalla

Ao Nang

Torstaina lähdettiin Lantalta kohti Krabia ja Ao Nangin rantaa tarkoituksena mennä tutustumaan Loy Kratongiin, paikallisten valonjuhlaan, johon sadekausi virallisesti päättyy. Juhla muistutti pitkälti länsimaista uuden vuoden aattoa; taivaalle läheteltiin hyvän onnen palloja ja mereen niinsanottuja kratongeja (kukilla koristeltuja kynttilällä ja kolmella suitsukkeella varustettuja  kelluvia "lyhtyjä"), myös ilotulitteita on käytössä. Seuraavana päivänä ranta on yhtä kaunis kuin kadut uuden vuoden päivänä.

Ao Nangissa järjestettiin Loy Kratongin iltana ilotulitus ja tanssi ja musiikkiesityksiä sekä kratong kilpailu, jossa hotellit kilpailivat keskenään kauneimman kratongin tittelistä ja muutaman tuhannen bahtin palkinnoista. Kadut kuhisivat ihmisiä ja jokapaikassa myytiin onnea tuovia palloja ja kratongeja. Myös kauppiaat ja ravintoloiden sisäänheittäjät olivat virkeitä ja kilpailivat jatkuvasti asiakkaista. Rantakatu oli suljettu liikenteeltä ja varattu jalankulkijoille. Lettujen paistajilla oli kädet täynnä hommia. Pikkulapset pyörittelivät tyytyväisinä tähtisädetikkujaan. Ravintoloitsijat olivat iloisia ja toivottivat hyvää Loy Kratongia!

Viivyimme Ao Nangilla vielä yhden päivän ja Enarilla alkoi tympiä, kun ei mistään löytynyt kunnon salia. Joten lopulta ryhdyimme etsimään huonetta Koh Samuilta ja kävimme varaamassa matkan.
Eilen matkustimme aamu kymmenestä alkaen ja olimme kaiken odottelun jälkeen vasta kuuden maissa perillä hotellilla. Yövyimme hotelli Baan Rom Mai resortissa, jonka varasimme agodalta kolmeksi päiväksi, 600 bahtilla/yö.

Tänään haukkasimme aamupalan (pari paahtoleipää+muutama hedelmän pala), mikä sisältyi huoneen hintaan ja Enari lähti taas metsästämään salia. Itsee jäin altaalle nauttimaan auringosta. Taidankin mennä nauttimaan siitä tuonne poreammeeseen. ;)