Sivut

enari.tauk@gmail.com

perjantai 14. lokakuuta 2011

Pikavisiitti Sametilla

Viimeisenä iltana Changilta törmättiin tähän kaveriin.

Lähdimme Changin saarelta 10.10 klo. 10.30 ensin minibussilla lautalle, lautalla pois saaresta ja lavataksilla ja minibussilla Rayongin satamaan, mistä veneellä Sametin saarelle. Ostimme koko matkan bungalowimme isännältä 500 bahtilla per naama.

Sametille saapuessamme ei meillä ollut oikein minkään näköistä suunnitelmaa minne mennä. Ensin käännyimme satamasta oikealle, missä oli useita bungaloweja, mutta ranta oli sen näköinen, ettei sinne olisi tehnyt mieli mennä uimaan. Eräässä respassa odotellessamme katselimme karttaa ja huomasimme, että niinsanotusti paremmat rannat olivat toisella puolella. Rinkat selässä köpöttelimme läpi kauppoja ja ravintoloita, sekä majapaikkoja pursuavan tien. Päädyimme kansallispuistoalueen portille ja maksoimme 400 bahtin sisäänpääsymaksut. Jatkettuamme matkaa päädyimme rannalle, jossa oli sitä ihan oikeasti valkoista hiekkaa, mikä narskui kivasti jaloissa. Kävelimme rantaa pitkin ja katselimme sen varrella sijaitsevia majapaikkoja. Olimme jo luovuttamassa, sillä kyseiset hotellit eivät näyttäneet budjettiimme sopivilta. Kävelimme kuitenkin rannan päätyyn ja menimme kysymään bungalowien hintaa. Yksi tuulettimella varustettu majapaikka oli jäljellä 400 bahtilla. Se oli kuitenkin vapaana vain yhden yön, joten seuraavana aamuna tulisi etsiä seuraava.

Maukas suupala.
Aamulla heitimme taas rinkat selkään ja lähdimme avuliaan isännän ohjaamana kävelemään kohti rannan toista päätä. Löysimme kuin löysimmekin halvalla vain 300 bahtilla huoneen melko läheltä rantaa. Siinä vietimme seuraavat kaksi yötä. Nautimme auringosta ja uimme, kävimme yöllisellä kalastusretkellä. Kalastusretki oli antoisa. Tarkoituksena oli kalastaa kalmareita, mutta jo ensimmäisen tunnin jälkeen alkoi epätoivo herätä myös bangkokkilais nuorissa. Kuitenkin, kuten usein  kalastaessa, ensin tärppäsi yhdellä ja sitten toisella. Saalis ei kuitenkaan ollut mitenkään päätä huimaava. Taisin saada suurimman saaliin, mikä tarkoittaa kolmea kalmaria. Enari sai kaksi. Taisi johtua siitä valkoisesta "syötistä". Näkyi varmaan paremmin pimeässä. Kalastusvälineenä meillä oli siis puolenlitran muovipullo, johon oli kierretty siimaa ympärille ja kiinnitetty syötti. Veneessä saimme maistella omaa saalistamme ja hieman verkolla saatuja kaloja grillattuna. Alkuillasta tarjoiltiin myös keittoa ja hedelmiä. Retki oli kyllä mielestämme sen 1000 bahtin väärti. Erityisen mielenkiintoista oli jutella sujuvaa englantia puhuvan bangkokkilais tytön kanssa.

Kalastusvälineemme

Toisena päivänä Sametilla vuokrasimme skootterin tutkiaksemme saarta. Todellisuudessa ei kovinkaan laajamittainen tutkiskelu ollut mahdollista, sillä tiet olivat ihan järkyttävän huonossa kunnossa. Kyllästyimme Sametin saareen melko pian. Rannat eivät olleet kovinkaan kutsuvia roskaisuutensa ja mereen laskevien likaisten viemärivesiensä vuoksi, siitäkin huolimatta, että niitä on luonnehdittu thaimaan kauneimmiksi. Muutenkin saari oli jotenkin paljon Changia törkyisempi sekä selvästi kalliimpi. Hyttyset piinasivat jatkuvasti ja viimeinen pisara Enarille oli, ettei koko saarelta löytynyt kuntosalia.

Istuva Buddha

Lähdimme torstaiaamuna saarelta ja matkasimme minibussilla Pattayalle (vehreiden palmujen alle). Bussikuskimme vei meidät katsomaan erästä hotellihuonetta 500 bahtilla. Huoneeseen olisi tehnyt mieli jäädä sen siisteyden takia, mutta heillä ei ollut wifiä, joten päädyimme etsimään majapaikkaa omin nokkinemme. Kävellessämme ympäriinsä, etsien huonetta saimme huomata, että täällä isossa kaupungissa hinnat ovat paljon alhaisemmat, kuin aiemmilla saarilla. Päädyimme brittihotelliin, jossa tämä wifi löytyi ja hintakin oli kohdallaan 450 bahtia/yö. Pääsimme sitten salillekin ja vietimme illan tutustuen kaupunkiin ja sen värikkääseen katukuvaan.

Tänään ollaan otettu ihan rennosti. On ollut pilvistä, hieman sateistakin. Käytiin tossa tunnin jalkahieronnassa 99 bahtia per jalkapari. Oli aivan ihanaa. Käytiin ostamassa hedelmiä ja kanakebabit ja tultiin hotelliin päivittämään blogia. Huomenna päivä alkaa salilla ja thaihieronnalla. Katsotaan sitten mitä päivä tuo tullessaan. :)
(Huom. kirjoitettu eilen illalla)